Ahlan Wa Sahlan
Photobucket

Pemimpin-pemimpin Sekolah Ugama Lumapas

School Links
Other Links

About School

INFO SEJARAH Ditubuhkan: Penghujung Tahun 50an di Sekolah Melayu Lumapas. Tenaga Pengajar Pertama: Allahyarham Cikgu Awg. Haji Yahya Bin Awg. Haji Abd Rahman. Bangunan Sementara: Ditubuhkan pada tahun 1978 dengan beratapkan zink dan berdindingkan pelapah buluh. Pada 1984, diperbaharui dengan dinding papan dan dilengkapi dengan bekalan air, elektrik dan sebagainya. Bangunan kekal: Dibina Pada 01 Oktober 1992, di bawah RKN ke-6 dengan belanja $2.5 Juta. Pada 12 Januari 1995: J.P.I menerima anak kunci dari J.K.R, kemudian diserahkan kepada Guru Besar, Cikgu Awang Haji Japar bin Haji Tengah. Dirasmikan: Oleh Yang Amat Mulia Pg.Indera Wijaya Dr. Haji Ismail bin Pg. Haji Damit. Pada 29 RabiulAwal 1417/13 September 1996, Hari Jumaat.


Archives

Shoutbox

Web Site Hit Counter



Friday 1 May 2009
Air blogg-ed at 15:08


Air adalah sumber kehidupan, tanpa air kita akan kehausan, sakit dan kemudian mati. Meminum air juga boleh menjaga kesihatan badan kita. Orang-orang Jepun mengamalkan meminum air segera selepas bangun daripada tidur pada waktu pagi.

Minum air boleh menyembuhkan sakit kepala, sengal-sengal sendi, degupan jantung yang cepat, epilepsy, asma, TB, gastric, diabetis, sakit mata, telinga, hidung dan leher, cancer, dan sebagainya.


Berikut adalah kaedah rawatan dengan meminum air:


  1. Selepas bangun daripada tidur, sebelum berus gigi, minum 4 x 160ml cawan air.
  2. Berus gigi dan bersihkan mulut dan jangan makan atau minum apa-apa dalam masa 45minit.
  3. Selepas 45minit baru boleh makan dan minum seperti biasa.
  4. Selepas 15minit sarapan, makan tengah hari dan makan malam, jangan makan dan minum selama 2jam.
  5. Untuk golongan tua dan sakit yang tidak boleh minum 4 cawan air, bolehlah mula minum air dengan sedikit setiap hari, sehingga boleh meningkat kepada 4 cawan setiap hari.
  6. Bagi pesakit sendi, digalakkan minum 4 x 160ml air dalam 3 hari sahaja pada minggu pertama dan pada minggu kedua dan seterusnya bolehlah mengamalkannya setiap hari.


Kaedah rawatan ini tidak mendatangkan kesan sampingan, akan tetapi pada permulaan rawatan, anda akan kerap membuang air kecil.Adalah lebih baik bagi kita untuk mengamalkan kaedah ini sebagai amalan harian kita.Bagi penggemar minuman sejuk; air sejuk boleh membekukan bahan berminyak yang baru anda makan. Ini akan melambatkan pencernaan.


Apabila bahan berminyak yang membeku tadi bertindak balas, ia akan pecah dan menyerap ke usus dengan cepat berbanding bahan yang cair. Gejala ini boleh mengakibatkan kegemukan dan cancer. Adalah lebih baik kita mengamalkan minum sup panas dan air suam selepas makan.


Oleh:
Cikgu Dayang Yuniza bt Awang Haji Abdullah
Sekolah Ugama Lumapas Brunei IV.